tisdag 9 september 2008

Flashig distansutbildning

Jag har börjat på en kurs, Webbdesign för lärmiljöer, som jag skulle ha gått för länge sedan om det inte var för att jag kände att jag behövde hjälpa till med familjeförsörjningen. Distansutbildningen ges på ITU i Göteborg. Kvarstfart, vilket innebär tio timmar i veckan. Fast förhoppningen är ju att man är snabbare än så och har lätt för att lära.

Idag snubblade jag över detta inlägg på en IKT-pedagogs funderingar: Animator vs. Animation av Alan Becker. Naturligsvis måste jag bädda in denna fantastiska Flashfilm i min blogg. Det tog Becker tre långa månader att skapa filmen. Själv har jag tagit del av första uppgiften i Flashkompendiet och sett övningsfilm 1 avancerat, som jämförelsevis måste handla om grundläggande baskunskaper. Vägen till en färdig produktion känns milsvid. Jag får nog lägga lite extra krut på den teoretiska delen för att bli godkänd. Men visst ser det kul ut med Flash. Jag älskar verkligen digitala verktyg av alla de slag.

Nu får du kolla in filmen och se hur dennna tecknade figur strider mot sin skapare och tar alla medel till hjälp för att vinna kampen.


Animator vs. Animation by *alanbecker on deviantART

4 kommentarer:

Anonym sa...

Den där kursen kommer du att fixa på 2 timmar i veckan! Ta det lungt nu så att du inte blir förkyld.../Kram

Tina sa...

Ja, jag ska ta det lugnt. Jag har en livlina som kan hjälpa mig om det kör ihop sig.

Anonym sa...

Ja du måste få utlopp för all energi, eller hur?! ;-)
Coolt animationsprogram!

Tina sa...

Ja, du vet! Tränar man lite dåligt och inte har Wii hemma så kan man få lite överskott på energi. Sedan är det så om man studerar kan man inte heller hinna med att städa så mycket.