söndag 30 mars 2008

Norgemodulen kommer

I veckan flyttar vi in i vår tillfälliga modul, där vi kommer att vara tills skolan är återuppbyggd. Det har varit en resa via högstadiet och många tankar och frågor har uppkommit på vägen. Vi har dokumenterat och följt arbetet på vår skola och berättat om våra tankar för varandra och till andra som varit intresserade.

Det var med stor spänning som vi tillsammans beskådade hur vårt klassrum på andra våningen lyftes på plats. Nu i veckan flyttar vi in och med 10 veckor kvar på terminen kommer vi att hinna bo in oss. Den första tiden kommer vi att få klara oss utan en del av klassrumsmöblerna som inte har kommit än och tålmodigt vänta på IT-utrustningen tills allt har hunnit komma på plats. Det sista är en uppmaning till mig och säkert även till flera av mina elever.

video

Fröken, nu tar de din kateder

...och där tar de en dator!

video

söndag 23 mars 2008

Byt fokus eller gå under

När Jan Björklund diskuterar skolan känner jag inte igen mig. Den linje som han för ligger långt ifrån det nytänkande som jag efterlyser, där fokus sätts på digital kompetens och diskussionen förs kring kunskapsbegreppet, snarare än den betygsdebatt som drivs. Ordning och reda får mig att tänka på en skola som fanns innan min egen skolgång. På 70-talet fick vi lära oss att tänka kritiskt och det har hängt i. Betyg såg vi inte mycket av heller och det har gått lysande. Det livslånga lärandet bara fortsätter. Nu har jag hittat en ny kurs som jag ska söka till hösten. I skolan arbetar jag med att synliggöra lärandet för mina elever och skapa meningfulla och kommunikativa inlärningsmiljöer.

Skönt då att via Fredikbloggen hitta blogginlägg kring Hans-Åke Sherps debattinlägg i Svenska Dagbladet. Sherp som är docent i pedagogik vid Karlstads Universitet skriver;

Forskning visar tydligt att fokusering på betyg och prestation leder till sämre kunskaper jämfört med att betona och stimulera elevernas nyfikenhet och inre lust att lära.
(SvD, 23 mars 2008).

onsdag 12 mars 2008

Webbtidning i klass 2

Det tog lite tid, men nu är vi faktiskt igång. Idag har 30 elever arbetat med vår webbtidning Kattegatt-Nytt. Jag hade elever vid nio datorer inloggade samtidigt. Sju hade elevinloggningen och det funkade! (Vet inte om jag berättat att jag haft en viss oro över själva elevinloggningen). Ja, dator nummer åtta och nio krånglade lite, så jag loggade in med mitt lösenord istället. Det som var spännade var att när jag kom hem kunde jag via en webbsida lätt kika vad eleverna hunnit skriva under lektionen.



Ett problem som uppstod var att eleverna inte kunde hämta bilder från clipart på de tunna klienterna. Vet inte om det var ett tillfälligt problem, men det behöver undersökas närmare. Idag arbetade jag i halvklass, men för att kunna räcka till åt 15 åttaåringar så måste tekniken fungera. Jag löste clipart-dilemmat genom att ladda ner bilderna på min laptop och sedan överföra dem i ett bildgalleri i vårt Fronterrum. (Nu ska jag bara lära 30 åttaåringar att spara ner bilder från Fronter för att sedan lägga in dem i Blogger).

Jag har redan en del funderingar kring texterna och om mediet inbjuder till att allt ska gå snabbare och att responsskrivningen får mindre plats än när man arbetar med en tidning i pappersformat. Eleverna fick uppmaningen att inte trycka på den oranga knappen. -Du säger det hela tiden fröken. Jag vet det nu! (Minn 8 år). Orange knapp på Blogger är lika med publicering.

Jag tror att jag ska plocka fram projektorn nästa gång så att vi kan ge varandra respons. Det är vår webbtidning tillsammans! Jag arbetade mycket med responsskrivning i "papparstidningsgruppen". I papperstidningen fanns det också enbart olika artiklar om olika ämnen. Men den elevgruppen var hälften så stor. I webbtidningen lutar det åt att kunna bli vinklingar på samma uppslag. Men det gör nog ingenting. Det vikigaste är att motivera eleverna att skriva och uttrycka sig med hjälp av text och bild. Jag hade två tjejer ute med digitalkameran som var upprymda och glada över de scoop de tagit.

Jag är annars lite bekymrad över datortätheten i de nya modulerna. -Tre datorer, sa IT-samordnaren idag och fyra har några klasser fått. (Det pågår förhandlingar om fler datorer). Jag hade åtta innan branden. Tre kommer att vara helt förödande för vår tidningredaktion och våra reportrar!

Tina twittrar undrande

På Facebook har jag fått en ny kompis som arbetar inom Universitet i Israel. Jag fick en friendrequest och blev nyfiken eftersom det visade sig att hon arbetar med kollaborativt lärande. När hon uppdaterar sin status har det varit mycket Twitter hit och dit. Det verkar som man också kan twittering:a. Vad kan det bli på svenska? Att man twittrar. Vad vet jag?

Jag brukar ju facebooka. Jag har inte lika många vänner som min VFU-student Jenny. Men hon är född på 80-talet. Då har man ca 250-300 vänner och mycket bilder på sig själv och sina kompisar. Jag är faktiskt lite avundsjuk. De är unga och har vänner runt hela världen. Jag har inte lyckats spåra några av de vänner från spännande länder som jag träffat på genom åren. En del av de vänner som jag har på Facebook har inte ens en porträttbild. Ett frågetecken gapar restamt i porträttramen. Men på Facebook har jag ändå hittat några jag känner. Ja och så några som jag håller på att lära känna lite mer.
Men vad tusan är då ?
Jag har lagt Commoncrafts Twitter in Plain English här nedan, för dig som ändå vill veta vad det handlar om. Twitter är en typ av microblogg där man kan ha ett visst antal vänner, 140 tror jag bestämt, som man kan skicka snabba, korta meddelande till. Ett slags socialt textbaserat nätverk där man kan hålla sig uppdaterad om vad folk inom nätverket håller på med, tänker och tycker till om. Eftersom man kan kommentera blir det mer av en konversation än i bloggen, där inläggen oftast är längre.

Frågan är bara om jag hittar någon jag känner på Twitter? Tror inte det. Du kan väl hojta på mig när det är dags; -Tina du kan väl twittra med mig!





Du vet väl att 2008 spås bli microbloggens år. Det är väl bara att sätta igång då, eller?

söndag 2 mars 2008

Skolledarresurs

Jag hoppas att du håller ditt bloggintresse uppe Magnusson för här kommer ett länktips till dig och alla andra skolledare i Stenungsunds kommun och runt om i landet. På Myndigheten för skolutvecklingens sida Leda med IT kan du som skolledare få hjälp med att testa, lära mer och planera för behoven i en modern skola.

Det här med digitala lärresurser är som en djungel och den stora frågan är hur man bäst organiserar så att man hittar. Kanske kan ett deltagande i SVIT 08 sprida lite ljus över hur man hittar digitala lärresurser och vad dessa innebär för framtidens skola. I Göteborg finns det fortfarande platser kvar. Skynda att boka in dig!

Missad kompetensutveckling

Har du också missat e-Twinnings kompetensuteveckling runt om i Europa? Det blir lätt så när man är verksam lärare i skolan. För att öka kunskapen kring e-Twinning och dess verktyg, samt sprida idéer kring samarbete, kommer det att hållas workshops i fem länder runt om i Europa. Kompetensutvecklingen för skolledare och pedagoger går under namnet Professional Development Workshops - PDW. Idag avlutas PDW i Oslo som riktat sig till e-twinning-ambassadörer och lärarutbildare.

Vi som inte var där tar tacksamt emot länkar och tips från Framtidspedagog, där Ing-Marie tipsar om en norsk webbsida där det finns filmer som kan bidra till diskussioner och väcka nya tankar i arbetet med personlig integritet och internet. Webbsidan Du bestemmer finns också på engelska (You decide!) och en broschyr, med en lockande layout och intressant upplägg som kan användas direkt i undervisningen, kan med fördel laddas ner.




Filmerna kan om inte annat inspirera till eget filmskapande i ämnet. Jag tycker det är viktigt vi diskuterar dessa frågor tidigt i skolan, så att våra elever kan stå mer rustade i sitt IT-användande och bli säkrare på vad som känns rätt att lämna ut om sig själv.

Tack Ing-Marie för tipset och för er som kan franska finns det fortfarande möjlighet att anmäla sig till PDW 29-31 maj i Chantilly i Frankrike.