fredag 26 juni 2009

Twitter

För ett år sedan twittrade jag undrande. I blogginlägget reflekterade jag över Facebook och Twitter, i ett försök att greppa dessa sociala medier.

Idag ett år senare har Twitter blivit uppmärksammat som en viktig informationsväg för det iranska folket. Sociala medier, som Twitter och Facebook visar att de kan ha en politisk inverkan. Ny informationsteknik kan användas till att fildela men visar också att de kan påverka och våldet i Iran möts av ord på Twitter.

Efter en invit på min blogg har jag nu blivit en Twittrare. Jag följer i nuläget inte så många men kan utan vidare ha 195 uppdateringar efter att inte ha varit inloggad på ett par timmar. På Twitter behöver du inte känna de som du följer, men jag har hittat några bekanta vilket har gjort att det kändes som att det nu var rätt tid att gå med i detta microbloggande nätverk.

Vill du veta mer om vad Twitter är kan du utforska Twittertips. Naturligtvis ska du gå med för att uppleva dimensionen av sociala medier via internet. Det gör du lätt via Twitter.com

Häromdagen fick jag problem när jag uppdaterade min iPhone och slängde ut en fråga på Twitter. Tio minuter senare hade jag fått förslag på hur jag skulle gå tillväga. GP:s egna teknik och trendguru Eva Wieselgren fanns där i cyberrymden för dela med sig!






Inga kommentarer: