måndag 19 november 2007

Blogger kräver sin kvinna

Här tänkte man utveckla sitt bloggande i lugn och ro utan krav. Lyckas först förlägga boken jag lånat på biblioteket. Den skulle ju bli min bloggbibel. Välillustrerad och enkel. Den är totalt försvunnnen och jag har tvingats låna om den i hopp om att den ska dyka upp igen. Det brukar vara barnen som förlägger böcker annars.....hrm.

Sedan har då Kajsasi tagit upp kontakten tillsammans med sin klass, som hon undervisar i. Ja, och då får väl vi sätta fart! Nu har mina elever fått kommentarer vilket innebär att här går det inte att ligga på latsidan. Helt underbara kommentarer som jag är helt säker på att barnen kommer att bli sugna på att svara på. Nu får vi skapa mer utrymme för bloggen i undervisningen. Fast det är ju faktiskt det som det går ut på, själva bloggandet. Att inspirera, motivera och kommunicera. Nu gäller det bara att testa hur vi gör när vi själva skriver kommentarer i en annan blogg eller svarar på dem i vår egen. Jag vill ju inte att mitt namn ska dyka upp hela tiden utan elevernas. Det måste lösas på ett smidigt sätt, så att eleverna kan arbeta självständigt med det här. Jag har gått bloggkursen Multimediabyrån. Men det är många inställningar att lära sig. Många inställningar är det!

Vilken tur då att jag hittar Bloggertips Ugglemammans sida. Istället för podcast med strömmande ljud kan man fuska med ljudinläggen genom att göra en filmfil i Movie Maker. Bra tips! Alternativt har jag tittat på Podomatic, men inte hunnit läsa in mig på villkoren. Kanske har du ett bra tips för podcasts? (Ugglemamman hade testat animoto långt före mig såg jag).
Vi började annars tidigt denna terminen med att spela in hur barnen tycker att en kompis ska vara. Nu är det tre elever kvar innan alla har använt ljudinspelnings funktionen. Vi har gjort inspelningarna i Audacity på vår nya dator som vi fick med medisalen. Det har inte flutit på helt utan problem. En lektion skulle datorn uppdaterar sig och när IT-enheten har bestämt det kan man inte välja att skjuta på uppgraderingarna. Vad är det för sk..t! Sedan har jag varit tvungen att leta upp lame_enc.dll-filen. Den man behöver för att kunna exportera filerna som mp3. Det ska man bara behöva göra en gång, men varje gång jag loggat in har jag fått göra det på nytt. Då kan man bara ta reda på vem som har befogenhet att ordna detta och be dem fixa till problemet. När lektionen är slut gäller det att komma ihåg det också. Istället står man där och först nu efter att ha gjort det fyra gånger har jag lyckats ta tag i detta. Man vill ju att det ska flyta på, liksom....Tekniken ska fungera och underlätta för mig. Kan jag få en egen dator bara som jag kan bestämma över i lugn och ro. En som är snäll och uppdaterar sig när jag känner att det passar. Alternativt lite större befogenhet att lösa saker själv.






Jag reflekterade annars lite över våra framsteg på datorfronten idag. Eleverna börjar nu kunna logga in på skolans datorer och behöver min hjälp allt mindre för att klara det. De erbjuder varandra att hjälpa till när de ser att jag inte alltid räcker till. Det klimatet har vi i klassen. Vi hjälper varandra, ger respons och inspirerar. Det är OK att dela med sig av sina idéer. Sagor vi skriver påminner kanske om något som vi läst, sett eller hört tidigare.


Vårt virituella klassrum är vår mötesplats i cyberrymden. Här har vi också ett klassgalleri där vi delar med av oss sagor och annat som vi är nöjda med. Här finns också en länk till klassbloggen. Bloggen som ska få utveckla sig i sin egen takt. Allteftersom eleverna och deras lärare lär sig om bloggens olika digitala verktyg och funktioner.

Inga kommentarer: