fredag 9 november 2007

Introduktion av klassbloggen

I veckan har jag presenterat klassbloggen för mina elever och gjort en introduktion till hur vi ska göra när vi skriver i bloggen framöver. Från vårt virituella klassrum kan eleverna via länken Skriv i Bloggen, e-posta sina inlägg. Det kändes viktigt att ha gemensamma regler om vad som gäller när vi publicerar våra inlägg på webben och tillsammans har vi skrivit ihop dem. Barnen tyckte att det var vikigt att vi använde ord som de förstod. De ratade t.ex. uttrycket vårdat språk som vi vuxna gärna tar till för att slippa säga vad barnen inte ska säga.
Själv hämtar jag min inspiration från Rachel Boyd som är lärare på Nya Zeeland och som bloggar med 6 & 7-åringar. Hon har också blogrules och jag känner att det kan vara bra som en information till föräldrarna med. Just att de vet vad som gäller och hur vi arbetar med vår klassblogg.



Vad en blogg är hade barnen inte riktigt koll på. -En webbplats, sa en av mina 8-åriga killar, som också trodde att det var ett slags uppslagsverk. En annan trodde att det kanske hade något att göra med Blocket, där man kan handla saker. Vi lyckades reda ut begreppen och kom sedan igång med att diskutera vad vi behöver tänka på när vi ska skriva på nätet. En av tjejerna i klassen tog upp att det är viktigt att inte lämna ut telefonnummer eller var man bor. Vi kom också in på diverse virus och hur man skyddar sin dator. Allteftersom kunde vi göra överenskommelser som alla kunde ställa upp på. Det viktigaste under detta pass var det gemensamma samtalet i klassrummet. De elever som inte pratar internet och förhållningssätt hemma fick nu möjlighet att lyssna in sina klasskompisar. Jag var faktiskt riktigt imponerad av mina åttaåringar som kom med många kloka ord. Det bådar gott inför framtiden och den digitala kompetens som de kommer att behöver tillgodogöra sig.



Vad ska vi använda bloggen till då? Jo vi ska syssla med web2.0, text som digital uttrycksform eller om ni heller vill kalla det digital literacy.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tina! Jag hittade din blogg med klassen eftersom du hittade min. Kul att se att fler bloggar med sina elever. Nu kanske våra elever kan skriva kommentarer i varandras bloggar även om mina bara går i etta?

Tina sa...

Mina elever var väldigt intresserade av filmklipp och sagorna ni publicerat. Vi turades om att läsa dem högt när vi tillsammans såg dem i vårt mediaklassrum. -Det ska nog stå rosa, sa en elev för att vi skulle kunna lista ut sammanhanget i en av sagorna. De var också nyfikna på var er skola ligger. Vi lämnade en kommentar, men den ligger nog efter din någonstan på min blogg...kanske. Annars fick jag lite ångest för jag har ju inte lärt mig alla finesser än och din klassblogg var ju väldigt flashig! Visst hade det varit roligt om vi kunde lämna kommentarer till varandra. Hur fungerar det tro? Lite krångligare att kommentera på Blogger vad jag förstår. Det blir nog lättare för oss antar jag.
Jag känner väl att jag har lite svårt att räcka till. Jag har såpass många elever och min kollega som arbetar halvtid i klassen har dispens på datorer. Hon pensioneras till jul. Så jag har väl känt att bloggen får växa i sin egen takt. Men det är väldigt kul med respons.
Är dina föräldrar positiva till att ni lägger ut filmer på eleverna från undervisningstillfällen? Jag har tidigare upplevt, när jag arbetat med projekt på mellanstadiet, att våra föräldrar är väldigt försiktiga med det och inte alltid så positiva.Och då har det handlat om att visa något vid ett föreläsningstillfälle och inte att publicera på webben.

Anonym sa...

Hej Tina!
Vi har en skriftlig övernskommelse om eleverna får vara med eller ej, men jag är ändå försiktig därför talar vi inte om var vår skola ligger. Men du kan berätta för dina elever att vi ligger utanför en stor stad i Sverige.

Tina sa...

Jag antar att ni har en generell överenskommelse då. Barnen har redan gissat på att er skolan ligger nära en storstad. Jag säger inte vilken då! Vad kul det var att läsa barnens kommentarer. Jag ska visa dem vid första bästa tillfälle. Det ger en större vidd med vad bloggandet egentligen handlar om. Väldigt motiverande att andra läser vad just jag (eleverna) skrivit.