onsdag 12 mars 2008

Webbtidning i klass 2

Det tog lite tid, men nu är vi faktiskt igång. Idag har 30 elever arbetat med vår webbtidning Kattegatt-Nytt. Jag hade elever vid nio datorer inloggade samtidigt. Sju hade elevinloggningen och det funkade! (Vet inte om jag berättat att jag haft en viss oro över själva elevinloggningen). Ja, dator nummer åtta och nio krånglade lite, så jag loggade in med mitt lösenord istället. Det som var spännade var att när jag kom hem kunde jag via en webbsida lätt kika vad eleverna hunnit skriva under lektionen.



Ett problem som uppstod var att eleverna inte kunde hämta bilder från clipart på de tunna klienterna. Vet inte om det var ett tillfälligt problem, men det behöver undersökas närmare. Idag arbetade jag i halvklass, men för att kunna räcka till åt 15 åttaåringar så måste tekniken fungera. Jag löste clipart-dilemmat genom att ladda ner bilderna på min laptop och sedan överföra dem i ett bildgalleri i vårt Fronterrum. (Nu ska jag bara lära 30 åttaåringar att spara ner bilder från Fronter för att sedan lägga in dem i Blogger).

Jag har redan en del funderingar kring texterna och om mediet inbjuder till att allt ska gå snabbare och att responsskrivningen får mindre plats än när man arbetar med en tidning i pappersformat. Eleverna fick uppmaningen att inte trycka på den oranga knappen. -Du säger det hela tiden fröken. Jag vet det nu! (Minn 8 år). Orange knapp på Blogger är lika med publicering.

Jag tror att jag ska plocka fram projektorn nästa gång så att vi kan ge varandra respons. Det är vår webbtidning tillsammans! Jag arbetade mycket med responsskrivning i "papparstidningsgruppen". I papperstidningen fanns det också enbart olika artiklar om olika ämnen. Men den elevgruppen var hälften så stor. I webbtidningen lutar det åt att kunna bli vinklingar på samma uppslag. Men det gör nog ingenting. Det vikigaste är att motivera eleverna att skriva och uttrycka sig med hjälp av text och bild. Jag hade två tjejer ute med digitalkameran som var upprymda och glada över de scoop de tagit.

Jag är annars lite bekymrad över datortätheten i de nya modulerna. -Tre datorer, sa IT-samordnaren idag och fyra har några klasser fått. (Det pågår förhandlingar om fler datorer). Jag hade åtta innan branden. Tre kommer att vara helt förödande för vår tidningredaktion och våra reportrar!

5 kommentarer:

Johi sa...

Det är inspirerande och fascinerande att läsa om dina it-äventyr med de små. Jag längtar faktiskt efter att få börja jobba med kreativa, roliga och duktiga Tinate.

Tina sa...

Ja, du kan börja till hösten bara! Jag behöver en kollega. Du behöver inte oroa dig för modulerna för jag har fått den lyxiga norska varianten som får Indus att blekna i jämförelse. De norska gutterna som får allt på plats kanske inte är kvar till hösten...men, men!

Anonym sa...

Kan man få prenumerera?
Du, IT-samordnaren läser allt du skriver och vrider sig i plågor av dina datorkrav. Så fortsätt skriv!
(Hej IT-samordnaren!)

Imorgon dyker vi upp vid 10-tiden!

Anonym sa...

Lyckliga Ni som får så många datorer!

Tina sa...

Kajsasi, jag tror det är så att man startar med det man har. Det är viktigt! Sedan har både jag och mina elever snabbt blivit vana vid att ha tillgång till åtta datorer. Tre datorer,som vi verkar få nu efter branden, på 30 elever känns jobbigt och otillräckligt. Då blir det svårare att arbeta med "att skriva sig till läsning" enligt Trageton. Denna metod gör att fler elever slipper uppleva att de inte kan läsa och skriva och de får istället en positiv läsinlärnig.
En större tillgång på datorer gör också att vi kan uttnytja olika digitala lärresurser på webben som varierar inlärningen för eleverna, vilket gör att de kan dra nytta av olika inlärningsstilar. Undervisningen blir mer varierad och upplevs som lustfylld och motiverande.