lördag 31 maj 2008

Photosynth

Andra lördagen som jag blivit väckt av sambons väckarklocka som han ställt på 6.30, med intentionen att han ska ut och jogga. "Pling!" Det har varit helt omöjligt att somna om. Två timmar senare har jag både läst GP, tidningar på nätet och kollat min Google Reader. På Språkmakargatan hittade jag en länk till Expressen som delar ut samlingar av klassiska verk till skolor. "Jag har mailat för Kristinedalskolans del." Hoppas jag var tillräckligt snabb.

Ja, och sedan hittade jag via Moderskeppet TED Talks och denna fantastiska film från Microsoft. Jag är helt förstummad. Hyperlänkar, cross moodle och kollektivt minne. Photosynth är en programvara som kan länka dina bilder med andras bilder och låta dig navigera bland digitala fotot på ett helt nytt sätt. Jag är helt tagen!



Är du inte lika imponerad så kan du läsa artikeln "Mamma vet bäst", där antroprologen Katarina Graffman reder ut hur det är ställt med de digitala infödingarna som växer upp och för oss digitala immigranter. Ny teknik kan på ett revolutionerande sätt få oss att kommunicera med människor i andra delar av världen och den lilla människan kan göra sin röst hörd. Och som artikelförfatteren citerar "Det är boktryckarkonstens Ullared!"

Själv har jag inte varit i Ullared, men jag förstår liknelsen. Jag är dessutom mamma! Läs, du känner säkert igen det, men det stärker återigen vår roll som lärare. Vi är viktiga rådgörare och vi kan vidare stärka elevernas kunskaper att söka och navigera bland all information som vi omges av.

Nu ska jag packa badväskan och matsäck för en tur i Hakefjorden. Tur att jag inte har en sådan här. Det hade inte varit bra för mig. Den funkar tydligen bra i solen med.

Inga kommentarer: