tisdag 15 januari 2008

Läsvärt på webben

När jag började utforska bloggen var det för att lära mig hantera de verktyg som olika bloggportaler använder sig av. Detta för att sedan kunna använda mina kunskaper i arbetet med eleverna. När jag själv väl var igång upptäckte jag hur kommunikativ bloggen är i jämförelse med en statisk hemsida. Mitt bloggande har också lett till att jag själv läser fler bloggar.

Idag hittade jag inlägget "Rasks senaste" på Framtidspedagog som är knuten till Center för Skolutveckling i Göteborg. Oslagbar, Stefan Osla, skriver i inlägget att Stig Roland Rasks publikation; Unga nätkulturer, kan vara bra som stöd när det gäller att hålla cencuristerna på avstånd.

Unga nätkulturer reflekterar kring samhällsutvecklingen, nätets möjligheter och problemområde. Professor Peter Dahlgren skriver bl.a.

Nätet är ett rum där medborgarna kan skapa
egna utrymmen. Vi ser också interaktion mellan de
traditionella medierna och nätet. Tidningarna
uppmanar läsarna att skicka in sina bilder och citerar
privata bloggar, samtidigt som bloggarna kommenterar
sådant som de läst i tidningen. Nätet har som
massmedium en potentiell genomslagskraft
som kan användas i demokratiska, samhällsförändrande
syften.

Vidare kan man läsa att bristen på IT-kunnande bland lärarna är ett hån mot eleverna och att Ulf Engström, rektor I Östhammars kommun, anser att varje lärare är skyldiga att använda IT för att skapa ett meningsfullt lärande. Han betonar också fortbildning av lärare.


Bo Dahlbom,som är professor i informationsteknologi vid IT-universitetet i Göteborg menar att om skolan skall överleva måste den vakna nu. ”Skolan riskerar i nuläget, i stället för att skola för livet, att skola för skolan.”

Däremellan finns det också mycket annat intressant att läsa i Stig Roland Rasks "Unga Nätkulturer. Har du inte gjort det än, gör det nu!

Annars kan du alltid besöka Multimediabyrån och läsa deras reortage om Klassblogg, där bl.a. min klass nämns. Där betonar min kollega Christina Löving vikten av att lärare själv bloggar, något som också också Unga Nätkulturer tar upp. Det finns så mycket läsvärt på webben!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det är en fantastisk skrift som jag skulle önska att alla pedagoger läste! Där finns väldigt mycket att diskutera och reflektera kring. Ett måste.

Anonym sa...

Instämmer, den är jättebra. Det är ett spännande paradigmskifte på gång i skolans värld. Det kommer att bli uppenbart för alla, men det kommer att ta olika lång tid;)

Unknown sa...

Nyss hemkommen från BETT-mässan i London kan jag bara instämma. Internet är så integrerat med allt som förekommer att det oerhört viktigt att agera nu. På min skola Torpaskolan i Göteborg, gör vi nu en stor satsning på interaktiva tavlor. Vårt mål är att alla klassrum har detta i slutet av året.

Tack för ditt inlägg i min blogg. Tyvärr har jag haft så mycket att göra att jag ännu inte hunnit svara på din utmaning. Du står förmodligen inför en ännu större utmaning emedan någon eldat upp skolan. Tänkt dig att köra lektionerna hemifrån, men det gör du kanske redan.

Tina sa...

Vad spännande Bertil med Torpaskolans satsning på interaktiva tavlor. Jag gjorde förresten en av mina första praktiker på Torpaskolan när jag läste till förskollärare för många år sedan.
Vad gäller vår skola så var det den IT-tätaste i hela kommunen och denna terminen hade hela F-3 varit utrustat med mediasalar. Vi hade också precis gjort en stor satsning på kameror, scanner och annan IT-utrustning. 4-6 var trådlöst med nya tunna klienter, flera mediasalar och smartboard.

Men nu ligger focus på att få till en bra undervisning för våra elever framöver och allt har verkligen gått över förväntan. Jag har inte bedrivit någon flexibel undervisning i ren bemärkelse, men eleverna besöker vårt Fronterklassrum flitigt även på sin fritid och använder olika lärresurser som jag länkat till.

Sedan vill jag också åka till BETT-mässan. Kan inte förstå varför man inte satsar lite pengar från arbetsgivarhåll, så att just jag kan få åka dit och förkovra mig! ;-) Får försöka hänga på Datorn i Utbidlningen om de organiserar en resa nästa år.