måndag 24 november 2008

Syskonblogg

Fick ett mail från min kollega som jobbar i tvåan idag. Han tyckte att jag skulle kolla in tvåans blogg. Så roligt att se hur de jobbar och vilka lösningar Fredrik valt. Fredrik har inte Pimmat. Han behöver inte det. Han tillhör generationen som klickar runt, kollar in vad andra har gjort och utnyttjar olika communities och sätter ihop det till något eget. Mashup och Web 2.0.

Kanske ska jag ta tillbaka lite av det jag sa om PIM. Upphovsrätten! Lite tveksamt där kanske. Jag kan se att tvåans blogg inte är lika restriktiv, som jag har varit med mina elever. Å andra sidan har jag publicerat bilder på denna blogg som jag kanske inte borde ha lagt ut. Det är ju lite dubbelmoral.

Sedan har man sönerna hemma med. Youtube är en av deras favoritportaler. De ser gärna på skateboardfilmer som är producerade av några killar på orten som är ett par år äldre. Deras Ollies, Backside Disaster och Kick Flips görs till tonerna av upphovsrättsskyddad musik. Sedan söker sönerna på filmklipp från favoritspelen online, vilket innebär att de lyssnar på musik från 60 -, 70, - 80 - och 90 -talet, som de aldrig skulle lyssnat på annars om det inte vore för Youtube och internet. Sönerna håller också på med en egen skatefilm. Ska jag styra deras val av filmusik?

Så att Fredriks blogg skiljer sig från min kan ha att göra med att Fredik föddes ett årtionde efter mig. Jag gissar att hans eget användande också skiljer sig från mitt. (Fast i dessa dagar får man vara försiktig med upphovsrätt och nedladdning, när nya lagar är i antågande. Det är bara MUF som ha sagt sitt den senaste veckan). Sedan är det väl så att min utbildning styr hur jag jobbar med eleverna. Ett utbyte med tvåorna är dock i antågande och jag kommer att kika på några av Fredriks lösningar. Helt klart!

Inga kommentarer: