lördag 22 november 2008

Utdelning av datorer

Fler datorer till lärare och elever i Älvsborgs skolor. Anders Andersson, som är verksamhetschef på Älvsborgs stadsdelsförvaltning, ser "lärardatorerna som en grundförutsättning för att IT i skolan ska få genomslag".

I artikeln kan du läsa att alla som klarat PIM 3 får en egen bärbar Mac. Vem vill inte ha en egen Mac? Jag skulle kunna tänka mig något bärbart vadsomhelst! I Stenungsund lyser hela himlen av PIM-stjärnor, men när det gäller fungerande bärbara datorer är det mer nattsvart.

Jag tror att det börjar bli dags för ett krismöte, där vi lärare blir informerade om läget när det gäller kommunens planer kring IT och hur vi ska kunna jobba mot målen i IT-planen. Det är ständigt något som krånglar och inte fungerar.

Själv väntar jag på en laptop sedan augusti. Först blev den ominstallerad men fungerade ändå inte och nu står den där nere på IT-enheten. I veckan verkar de haft fullt upp med skrivarna i kommunen. Jag väntar tålmodigt på min laptop. Till jul kanske...

Nä, något måste hända. Så här kan vi inte ha det i Stenungsund. Det går inte att luta sig tillbaka när vi ser vilka satsningar som görs runt omkring oss i VästSverige. Jag vet att frågan utreds, men i väntan på det så kanske vi pedagoger kan få något bärbart att använda.

Om jag nu har stuckit ut hakan och varit lite kritisk, så tycker jag att jag med tanke på mitt engagemang och vardagliga användande av IT-verktyg i skolan, har rätt att tycka till.

Jag har promotat Stenungsund utanför kommunens gränser och är helpdesks flitigaste anmälare av ärenden. Så ett inlägg i frågan känns berättigande.

Inga kommentarer: