torsdag 11 december 2008

Julstök

Habegäret har stillat sig. Trots att elektrikern har skällt på mig idag och stressat gjort klart för oss att han minsann inte har tid med vårt kök nu innan jul, så känner jag mig lugn och harmonisk. Snickarna väsnas hemtrevligt på övervåningen och en doft av flytspackel sprider sig genom huset.

Här råder julstök. Minst sagt. I skolan går dagarna för fort nu mot slutet av terminen. Det är så mycket man vill hinna med. Just nu prioriterar vi vår Decembertidning. Jag har förmånen att ha en VFU-student som nu gör ett projekt hos mig. Jenny läser sin IT-inriktning på IT-Universitetet i Göteborg och under tre veckor genomför hon nu ett projekt som ska innefatta IT. Under själva genomförandet reflekterar hon över sitt arbete i klassen för att sedan kunna dokumentera det hon gör.

Själv reflekterar jag över den digitala kompetensen i klassen. Eleverna har varit väldigt motiverade och jobbat två och två i Microsofts Publisher. Det är så roligt att se att flera av eleverna är så självgående framför datorerna och att de behärskar så många moment. De klarar att ta kort och föra över bilderna till datorn, de infogar bilder och textrutor, laddar ner bilder från ClipArt, sparar sina dokument och laddar upp dem på Fronter.


Imorgon har vi glögg och Luciafika i personalrummet på morgonen. Sedan ska vi titta på sexornas Luciatåg. Julstämningen har börjat infinna sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

Slutet är nära... Men din tid är inte kommen, det finns en tid efter jul också. Glöm inte det...
Hoppas att sexornas Luciatåg var lyckat! Kram och God Jul! ;)