söndag 3 februari 2008

Webbtidning

Det var i min jakt på ett verktyg för att skapa en tidning på webben som jag började testa bloggen. Tankarna och utforskandet började någon gång under vårterminen 2007. Nu knappt ett år senare är det dags att försöka starta upp en ett skoltidningprojekt med min nuvarande klass. I Bloggger har jag nu lagt upp en blogg som skall vara avsedd just för detta. Med mina förra tvåor använde jag min av Tidningen i skolan. Där finns stöd och lektionsmaterial för hur man kan lägga upp undervisningen. Arne Trageton beskriver också hur man kan arbeta med skoltidning i sin bok "Att skriva sig till läsning".





Varför webbtidning? Anledningen är att jag tyckte att eleverna var duktiga på att hitta nyheter i sin vardag som de ville skriva om, men att dessa hann att bli "gamla nyheter" innan tidningen blev publicerad. Själva tryckandet var inte heller en lätt uppgift. Vi har inte så avancerad utrustning på skolan och kommunen vill ha 5 kr för varje tryckt färgsida. För att få ett färgtryck fick därför sambon engarera sig för att kostnaden skulle hållas nere. Vi blev till viss del företagssponsrade och hela familjen ställde upp med tid och pengar för att tidningen skulle kunna ges ut. Eleverna blev nöjda och stolta över resultatet och för pengarna klassen tjänade på tidningsförsäljningen, gick vi och bowlade.

Det ska nu bli spännade att se hur vår webbtidning kommer att fungera. Syftet är att utveckla elevernas läs- och skrivutveckling. Att skriva för en mottagare är motiverande. Det har jag sett i olika elevgrupper som jag arbetat i tidigare. Eleverna kommer också att utveckla sin digitala kompetens. Både vad gäller tekniken i sig, upphovsrätt och pressetik.

Visste du förresten att man kan tävla med sin skoltidning? Tyvärr är det dock försent att anmäla sig till Lilla Journalistpriset 2008.

Inga kommentarer: