onsdag 23 april 2008

Tina är rar

Nu har det snart gått tre veckor med enbart tillgång till två tunna klienter. Vaktmästarna protesterar och tycker inte att det är deras jobb att se till att jag som lärare får fram ström till mina datorer.

Eleverna har tålmodigt avvaktat och turats om att skriva sagor. Frågorna om att logga in på vår lärplattform har varit många, man jag har förklarat att medan vi väntar på fler datorer är det "att skriva i par vid datorn" som gäller.

Jag har lugnt avvaktat för att slippa dra sladdar över mitt redan överbelamrade skrivbord och kartongerna som används som avställningsyta, men idag gick det inte längre.

Klass 2 och deras Fröken har datorabstinens. "Vi gillar ju datorer" som en av mina nioåriga tjejer uttryckte det. Så vi tog våra laptopar under armen (samt två av Klass 3:s - tack förresten!) och promenerade i vårsolen till Biblioteket. Där finns det nämligen trådlöst. Nu befinner vi oss alltså i den intakta delen av Kristinedalskolan.

Vilken lycka! Eleverna hade inte alldeles glömt hur de ska gå tillväga. Redaktionen började arbeta och sportnyheter blandades med mer kulturella inslag. En av våra skribenter leker med ord och skriver dikter i ett rasande tempo. Vad sägs om ; Tina är snäll men ändå rar, våren är skön men ändå kall.

Det ska dock inte vara enkelt. (Särskilt när Fröken lyckats byta lösenord utan att förstå att gmail-kontot och inloggningen till elevbloggen hänger ihop). Av sju laptopar fungerade bara fyra (bättring IT-enheten!) men vår bibliotikarie, tillika PIM-pilot, kom till undsättning och bättrade på med att låna ut sin laptop.

Vi jobbade i halvklass. Efter två intensiva pass och PIM-examination i kommunen på eftermiddagen är valet lätt att göra det enkelt hemma. En tur till Pizzeria Taverna i Bigh High och middag i vårsolen på framsidan. Kan det bli bättre!

Inga kommentarer: