onsdag 30 april 2008

Skanna mera


Nu har jag släppt lös mina tvåor vid skannern. Spännande! Ja, att se resultatet. Sagorna de skrivit i par vid datorn, klippt, klistrat och målat fina bilder till, skannas på vår nya Canon Lide 90. Den kostar drygt 600 och kopplas till datorn via USB. Till denna skanner finns ett förträffligt program som skannar in elevernas sidor och sparar dessa som en pdf-fil. Denna fil kan man sedan ladda upp på Issuu. Där får du möjlighet att publicera dem som flash. Din papperstidning, eller som i mina elevers fall egna sagor, kan lätt visas på nätet och få fler läsare.

Problem? Nja...upptäckte precis att eleverna vänt sina sagor upp och ner på i skannern. Jag visade två elever som i sin tur fick visa nästa par. På vägen brast det nog lite i informationen. Ungefär som viskleken, ni vet? Man vet inte vad som kommer ut i andra änden. Oftast inte det som man först viskade.

Ja, och sedan är det då det här med det fantastiska programmet som man får till sin skanner, som lätt skapar pdf-filer. Det kan inte lärarna på min skola använda eftersom det inte finns på våra servrar. Denna lärare administrerar dock över sin egen dator (som jag fick i ett projekt med PIM) och har möjlighet att utveckla sig i sitt arbete tillsammans med eleverna.

Vill ni läsa "Sagan om sköldpaddan" hittar ni den på Klass 2 Kattegatt.

Inga kommentarer: